The True Don Quixote Review: Tim Blake Nelson er en skæve ridder

Den sande Don Quixote er et uovertruffen og underholdende spin på den berømte historie, understøttet af en dedikeret Tim Blake Nelson-forestilling.

Et år efter at Terry Gilliams langvarige mand The Man Who Killed Don Quixote endelig havde premiere, bliver seerne behandlet med en anden - og meget anderledes - påtager sig den klassiske roman af Miguel de Cervantes. Heldigvis for filmskaberne brugte The True Don Quixote ikke 29 år på at dvæle i udviklingshelvede. Forfatter / instruktør Chris Poche påbegyndte hovedfotografering i 2017, og nu er filmen tilgængelig på forskellige streaming- og On Demand-platforme. Hvis man ikke fik deres fulde Don Quixote-løsning med Gilliams film, er denne film bestemt værd at tjekke ud. Den sande Don Quixote er et uovertruffen og underholdende spin på den berømte historie, understøttet af en dedikeret Tim Blake Nelson-forestilling.

I The True Don Quixote spiller Nelson hovedrollen som Daniel Kehoe, en ensom middelaldrende mand, der finder trøst i at læse bøger om de legendariske middelalderlige riddere. Hans besættelse løber så dybt, at Daniel en dag klikker og tror, ​​at han selv er en af ​​disse riddere. Tilpasning af titlen Don Quijote af La Mancha, han begiver sig ud på en nobel søgen efter at fjerne alle spor af ondskab og tyranni i hans lille kvarter. Daniel rekrutterer den unge Kevin (Jacob Batalon) til at være hans pålidelige kammerat "Sancho" på rejsen, men ikke alle i byen er glade for parrets forskellige bedrifter.

Poche rekontekstualiserer den originale tekst ved at indstille The True Don Quixote i en moderne verden, som øjeblikkeligt skaber en ret morsom sidestilling. Der er masser af humor at finde i billedet af Daniel, pyntet i hans hjemmelavede ridderdragt, der krydser landet, mens andre ser forvirret. Nogle af Poche-sekvenserne er meget sjove og drager fuld fordel af filmens absurde forudsætning og trækker en meget vanskelig balanceakt ud. Imidlertid kan en sag gøres. Den sande Don Quixote er lidt for fluffy og let i sin udførelse, da den skørter rundt om de psykiske problemer, der tydeligt plager Daniel og kun tilbyder den korteste indsigt i hans tankegang. En mere seriøs udforskning af Daniels tilstand har måske ikke sprunget med filmens tone,men Poche kunne have haft gavn af at undersøge, hvad der får Daniel til at krysse, før han går ud af den dybe ende. Hvis noget, kunne dette have styrket filmens følelsesmæssige kerne for at få visse slag til at lande lidt bedre.

Nelson er måske den eneste skuespiller i live, der kunne have spillet Daniel så effektivt. Han er ikke fremmed for ejendommelige karakterer (han er en veteran fra Coen-brødrene), og denne moderne Don Quixote er bestemt en af ​​de mærkeligste mennesker, som Nelson er blevet bedt om at fremstille. I hænderne på mindre talent kunne denne forestilling have fløjet ud af skinnerne på katastrofal måde, men Nelson forpligter sig fuldt ud og går bare i stykker, så seerne kan købe sig ind. Der er naturligvis en komisk karakter for Nelson, men det gør han ikke en parodi på en middelalderlig ridder; han får publikum til at tro, at han er en person, der er overbevist om, at han eren ridder. Nelson har også solid kemi med Batalon, der hjælper med at grunde billedet ved at være noget af et publikums surrogat. Hans reaktioner på, hvad der sker, er realistiske og sjove, og Batalon udvikler en sød dynamik med Nelson over tid. Nogle seere kan synes, at hans Sancho er en riff på teenager-sidekick Batalons perfektionerede i Spider-Man: Homecoming-film, men det passer her.

Desværre har supportpersonalet uden for Batalon ikke meget andet at gøre. De udfylder mere eller mindre simpelthen resten af ​​rollerne i historien og holder sig til en enkelt arketype snarere end at være noget mere dynamisk (dvs. Ann Mahoney som Daniels bekymrede niece Janelle). På den ene side fungerer denne tilgang, fordi Daniel forestiller sig en klassisk historie og "støber" de mennesker, han støder på i forskellige dele for at passe til hans fortælling. Imidlertid forhindrer det, at det meste af ensemblet efterlader meget indflydelse, og det kan skade The True Don Quixote nogle få steder (se: Daniels hyppige proklamationer af kærlighed til Lady Dulce de Leche fra Tabasco). Ingen her gør et dårligt job i sig selv, der er bare ikke meget materiale for nogle af skuespillerne at arbejde med.

The True Don Quixote har ikke ambitioner om at konkurrere med efterårets store blockbusters og Oscar-kandidater, men det er fint. Filmen ved nøjagtigt hvad det er og har ikke noget problem med at blive i sin bane. Quirky indies er ikke altid for alles smag, men denne er værd at søge. På trods af nogle få mangler (hovedsagelig med skrivningen) er det sjovt og burde glæde seerne - uanset hvor fortrolige de er med den originale Don Quixote-roman. Hvis man er på udkig efter et tempoændring, skal denne film give netop det.

The True Don Quixote streamer nu på forskellige platforme. Det kører 84 minutter og er ikke bedømt.

Fortæl os, hvad du syntes om filmen i kommentarerne!