Iro Hero Review: En brutalt utilfredsstillende retro hyldest

Iro Hero tilhører en voksende delmængde af Nintendo Switch-spil. Det er en uafhængigt udviklet retro-hyldest, der kan prale af en 16-bit Super Nintendo-æstetik og gameplay. Iro Hero er et forsøg på at gifte sig med old-school gameplay med den nyeste håndholdt / konsol hybrid på markedet.

Iro Hero er en lodret shoot-em-up kuglehelvede arkadeoplevelse. I en sci-fi-verden styrer spillerne et rumskib, der konstant bevæger sig fremad, når fjendens skibe sænker sig ned, fast besluttet på at sprænge den titulære helt i rumstykker. Når du starter et spil Iro Hero, transporteres du straks tilbage til at stå foran et stort arkadeskab, der vender mod horder af digitale fjender. I en visuel forstand fanger Iro Hero perfekt den trøstende nostalgi, den sigter mod. Med hensyn til gameplay er Iro Hero dog en frustrerende og uopfyldende oplevelse.

Iro Hero er i teknisk forstand et meget kort spil. Der er ni historieniveauer, og hver skal tage cirka 25-30 minutter at gennemføre. Arkade og normale tilstande findes også, men de afspiller de nøjagtige samme historieniveauer for høje scores. Alligevel bliver det straks klart, at Iro Hero ikke ønsker, at spilleren skal slå spillet. Iro Heros mål er at udløse så mange spiloverførsler som muligt, indtil niveauet bliver husket gennem genbrug eller bare opgivet helt.

I den henseende opfanger Iro Hero de værste elementer i 16-bit æraen med spil. Slutresultatet af spillet er ikke at underholde, men tårere, det handler om at gøre spillet så hårdt, at det bliver et deltidsjob at mestre. Spillet er brutalt vanskeligt, men ikke på en måde, der kræver meget dygtighed for at mestre eller belønne for at erobre det. Den virkelige belønning for at afslutte et niveau er endelig færdig med det.

Iro Hero tager en masse inspiration fra fortidens spil. Den mest åbenlyse indflydelse er Ikargua, den regerende mester i kuglehelvedegenren. Alligevel er der andre shoot-em-up-påvirkninger, der kan findes. Spillet er lyst og farverigt, og der er konstant stimulering, men Iro Hero falder ikke under de spil, det forsøger at riffne på, fordi det bare ikke er afbalanceret. Iro Hero er tilgivende, men det er også uretfærdigt.

Som ethvert kuglehelvede-spil kræver Iro Hero meget hurtig reaktionstid. Imidlertid er ofte den nødvendige reaktionstid umulig at opnå. Fjender kommer så hurtigt op og fylder så meget af skærmen, at det er uundgåeligt at tage skade. Dette ville ikke være et problem, hvis der blev givet mange chancer, men spillere får kun tre liv (uden chance for at få flere), og det vil snappe disse liv væk for den mindste fejl. Døden er ikke en læringsoplevelse, det er en gener.

Iro Hero er så tandslibende udfordrende, at det er svært at forstå, hvad spillet klarer sig godt. Så meget som Iro Hero ser ud og aber andre kuglehelvedespil, har den også unik mekanik. Iro Hero er også en del puslespil, især i sine senere niveauer. Med et enkelt klik på en knap er det muligt at ændre farven på det spilbare skib fra rød til blå. Dette er vigtigt, da kun blå eksplosioner kan ødelægge røde fjender og omvendt. Hvis en fjende ikke dør, er det sandsynligvis fordi skibet har forkert farve.

Det er interessant mekaniker, der tilføjer et ekstra strateginiveau. Basisspillet i Iro Hero straffes imidlertid så, at farveskift bliver mere irriterende end noget andet. Den eneste rigtige tanke, der går ind i spillet, er overlevelse. Strategien for at spille Iro Hero sprænger bare konstant ammunition, forhåbentlig ødelægger alt, før det bider tilbage.

Iro Hero er ikke et fiasko af et spil. Hvis det er noget, er det lidt for trofast over for spillene, det prøver at modernisere og ære. Spillet har alle vorter fra Super Nintendo-æraen, hvor vanskeligheder var hovedfokus. Iro Hero kunne have åbnet kuglehelvedegenren for et nyt publikum og / eller bringe nogle af de moderne bekvemmeligheder og konventioner til arkadegenren. Desværre fordobler Iro Hero i stedet vanskeligheden ved arkade shoot-em-up for at udelukke alt andet. Iro Hero er designet til nogen, der kløer, at dykke tilbage i den dybe ende af retrospil med al den hårdhed, det indebærer. Alle andre skal dog bevæge sig væk.

2.5 / 5

Mere: Nintendo er åben for crossplay på alle tredjepartsspil

Iro Hero er tilgængelig nu på Nintendo Switch til $ 12,99.